Demokrati

Eftersom jag fuskade på mina förra text om demokratin. Så bestämde jag mig för att fixa till det under helgen, men när jag väl kom hem och satt mig och försökte hitta text om demokratin hittade jag ingenting speciellt bra. Men sen kom min mormor hit i lördags, och då slog tanken mig. Varför inte be henne om hjälp? Så jag satt mig ner med mormor och hon förklarade för mig vad demokrati är. Sen läste jag lite på wikipedia för och få fram vad just ordet demokrati betyder. Och om jag har fattat rätt så är det här demokrati, och jag kanske inte skriver på världens bästa sätt. Men jag skriver som jag fattar det :


Demokrati är ett slags styrelesätt där det är folket som styr. I en demokrati får alla vara med och påverka. Och även besluten som tas fattar man tillsammans. Ordet demokrati kommer alltså från forngrekiskan och betyder folkstyre. Demos – folk & krati – styra, välde. Och om jag fattat det här rätt så behöver inte demokrati innebära folkval där man ska rösta fram vem som leder landet, det kan ibland handla om några vänner som ska bestämma vilken film dom ska se på. Genom att gå igenom och kolla vad alla vill, får man fram vad majoriteten vill och det brukar bli de som ”vinner”, men man tar ändå hänsyn till allas åsikt. Samma sak gäller ju programmet idol, då ringer man in och röstar på den man tycker är bäst. Men skillnaden där är att man kan ringa och rösta hur många gånger man vill, så är det inte i en demokrati, där har du bara en röst. Men om de nu hade varit juryn i idol som bestämt vilka som skulle stanna kvar idol hade det inte längre varit ett demokratiskt val. Men nu menar jag inte att de alltid måste handla om småsaker, de kan faktiskt handla om betydligt mycket större saker, saker som kan påverka ett helt land om inte hela världen. Om jag nu ska ta ett exempel på det här, så är klimatfrågan ett bra exempel. Vi kan genom demokratiska val och beslut bestämma vad vi ska göra åt problemen  som påverkar oss allt mer.

 

Demokrati omfattar mycket fler personer än något annat styrelsesätt och hur bra de än kan vara så är det mycket svårare också. Det är ju lätt att ställa en fråga till två personer, men att ställa den till 9 miljoner personer är betydligt svårare. Det är svårt, krångligt och tar mycket längre tid. Men det är värt det, för då får alla vara med och ha en åsikt. Nu för tiden är det många länder som kör med demokrati.

 

Egentligen är det inte bara folket som styr, utan de påverkas av annat/andra. Om mina vänner tycker något, klart det påverkar mina åsikter då. Om min mamma tycker något annat håller jag med henne. Om tidningen tycker något, tycker alla andra också det.

 

Men något som jag tänkt på nu när jag suttit och jobbat med det här är att jag säger hela tiden att alla får vara med och bestämma. Men är det verkligen så? Nej alla i Sverige är faktiskt inte med och bestämmer. Alla under 18 år får ju inte vara med. Och så är det för att man anser att dom under 18 år inte kan se valet ur flera perspektiv.

 

Och det är just det som gör demokratin lite orättvis faktiskt. Valet drabbar ju skolan jätte mycket och vi har ingenting och säga till om. Vad hade det spelat för roll om alla vi ungdomar också kom och la en röst? När man börjat högstadiet tycker jag iallfall att man är mogen nog till att kunna rösta. Men det är min åsikt, och förmodligen inte hela Sveriges. Så för mig är demokratin orättvis.


Kommentarer
Postat av: nina

Hejhej! :D

Vad har du för planer för idag? :D

2010-09-19 @ 10:08:25
URL: http://ninass.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kikar in.. Hoppas du får en bra söndag :)

2010-09-19 @ 10:17:53
URL: http://sandraorrebro.blogg.se/
Postat av: Millah Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Hej =) Allt bra?

Är du tävlingsintresserad?



Jag har iaf igång massa tävlingar & det kommer in nya hela tin.



Var gärna med & tävla =)

--> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad så ber jag verkligen så hemskt mycket om ursäkt..



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-09-19 @ 10:25:51
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Marie

Jättebra att du tog tag i detta Carro, nu syns det verkligen att du förstår och diskuterar demokratibegreppet!!

2010-10-02 @ 22:00:37
URL: http://nineinc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0