Valstugorna.


I fredags åkte jag och Rebecca ner på stan för att göra en intervju med dem olika partierna. Vi ställde alla samma frågor för att sedan kunna jämföra och se skillnaden mellan de olika partierna. Här är vår intervju :


Centerpartiet

Per rostad

 

Vad vill ni förändra inom skolan?

-Det kan ja inte svara på,men jag kan säga vad vi gjort för förändringar för skolan.Vi har gjort så att era föräldrar kan sätta er på vilken skola ni vill,sen så har vi sett till att alla elever från årskurs 6 ska få datorer,för att alla har inte möjligheten att ha en dator.

 

Hur vill ni förbättra sjukvården?

-Vi vill bland annat att alla ska få den vård man behöver oavsett vart man bor eller vilket ekonomi man har.

 

Varför ska man rösta på er?

-Jo för att vi vill ge kvinnor fler möjligheter och vi vill se till så fler unga får jobb. Vi vill få fram ett bättre samhälle.

 

Varför blev du politiker?

- För jag vill med och göra så det blir en förändring i samhället. Jag tycker alla borde syssla med politik, för det är jätte kul. Det är så kul och se när ungdomar engagerar sig i politik.

 

Hur länge har du jobbat med politik?

- Nu har jag bara arbetat i 9 månader. Men jag började med politik redan som 18 åring. Men jag tog en paus som 28 åring då familjen blev viktigare.

 

Miljöpartiet

Signild Mörlin

” Vi i Västerås vill inte bada i pengar, vi vill bada i Mälaren”

 

Vad vill ni förändra inom skolan?

-Vi vill ha mindre elever i klasserna,då blir det fler lärare.Vi vill också att elever som har det lite svårare ska få extra hjälp och vi måste sätta stopp för mobbningen,som det är nu funkar de inte.Vi vill att de ska vara ekologisk mat, maten ska helst lagas på skolan. Man ska ha tillgång till två rätter och de ska vara vegetarisk mat en gång i veckan.

 

Hur vill ni förbättra sjukvården?

-Vi måste anställa med personal. Folk vill så mycket men vi har inte tillräckligt med personal.

 

Varför ska man rösta på er?

-För att vårat parti,vi jobbar för framtiden.

 

Varför blev du politiker?

För att miljöpartiet var ett sådant stöd för mig, alla brydde sig. Det kändes som om det var min egna familj

Hur länge har du jobbat med politik?

- Jag har jobbat med politik i 16 år.

 

 

Vänsterpartiet

Samia Talbi

 

Vad vill ni förändra inom skolan?

-Vi vill få fram flera resurser.Vi vill också att de ska jobba fler vuxna på skolorna.Det finns pensionärer som är helt friska,då kan dom komma till skolan och vara ett stöd för eleverna.

 

Hur vill ni förbättra sjukvården?

-Alla ska ha samma möjlighet till sjukvård,vi vill ha mer personal och vi vill ge dom på sjukhuset högre löner.

 

Varför ska man rösta på er?

-För att vi vill få fram ett bra klimat och att de ska vara jämställdhet. Vi vill också satsa mer på barn och ungdomar, fixa mer fritidsgårdar för då minska kanske den höga brottsligheten.

Varför blev du politiker?

- För jag vill se en förändring i framtiden och vara delaktig i de.

 

Hur länge har du jobbat med politik?

- Jag har jobbat med de i 3 år.

 

Socialdemokraterna

Lars Eriksson

” Inte för att alla ska ha det lika, men alla ska ha samma förutsättningar”

 

Vad vill ni förändra inom skolan?

-Vi vill skapa en trygg skola och att alla ska kunna få tillräckliga kunskaper i grundskolan för att kunna gå ett gymnasieprogram.De ska bli fler sommarjobb till gymnasieelever och att långtidsarbetslösa ungdomar ska kunna få lärlings platser.

 

Hur vill ni förbättra sjukvården?

-Vi vill att vårdcentralen ska ha hög kvalité. Privata vårdcentraler ska vara skyldiga att redovisa hur de använder skattebetalarnas pengar,vi vill att alla ska ha kunskaper om äldres sjukdomar och kunna hjälpa till även när man mår psykiskt dåligt.

 

Varför ska man rösta på er?

- För att vi vill se till att det blir tryggare och att man tar ansvar för varandra.

 

Varför blev du politiker?

- För jag vill förändra någonting. Och engagera mig i en politik.

Hur länge har du jobbat med politik?

- Jag har jobbat med de sen jag var 15 år, i tjugo år alltså.

Moderaterna

Anna Hård af Segerstad
Thomas Högström

Thomas kom och svarade på frågorna om sjukvården. Eftersom han ansvarar för det.

Vad menas med ” det nya moderaterna”?

- För vi har förnyat våran politik sedan 2006. För vi tyckte inte våran bild var rätt.

 

Vad vill ni förändra inom skolan?

-Vi vill ha betyg från årskurs 6. Det är allt för många som går ut med dåliga betyg och det tycker inte vi är okej.

 

Hur vill ni förbättra sjukvården?

- Vården i Västmanland ska vara bäst i landet.Och våra mål är att ta bort vårdköerna,minska vårdskadorna, investera nya vårdplatser,enkelrum.

Vi vill också få inte ny utrustning, de ska inte vara några vårdköer och vi vill ha skärpta regler för dom tvättar knappt händerna eller byter om.

 

Varför ska man rösta på er?

- För att vi ska göra vården bäst i landet.

Varför blev du politiker?

- Jag blev politiker för att jag alltid har gillat politik. Och jag gillat moderaternas åsikter.

 

Hur länge har du jobbat som politiker?

- Några år. Det är jätte kul!

 

 

Kristdemokraterna

Ingvar Nordén

Vad vill ni förändra inom skolan?

-Vi vill förbättra mobbningen i skolan och utbilda all personal om mobbning.Vi vill att det ska vara mycket personal på rasterna och flytta mobbaren från skolan och inte den mobbade.Vi vill också att de ska vara betyg från årskurs 6.

 

Vad vill ni förändra inom sjukvården?

-Vi vill satsa på psykratin. Vi vill att läkaren ska kunna åka hem till äldre pasienter.

 

Varför ska man rösta på er?

- Du ska inte rösta på oss utan ta reda på vad du tycker om dom olika partierna. Du ska rösta utifrån vad du själv tycker.

 

Varför blev du politiker

-För att jag var intresserad av miljöfrågorna.

 

Hur länge har du jobbat med politik?

-1964 bildades partiet och då ringde en bekant till mina föräldrar och frågade om jag vill hjälpa och dela ut reklam blad om oss. Men jag har jobbat som heltids politiker i fyra år.

 

Folkpartiet

Susanne

 

Vad vill ni förändra inom skolan?

- Vi vill ha bättre arbetsro i skolan. Och vi vill ha bättre elev hjälp. Vi vill att de ska finnas skolsyster&skolkurator på skolorna. Vi vill ha betyg från årskurs 6 och nationella prov från årskurs 3.

 

Vad vill ni förändra inom sjukvården?

-Vi vill att de ska vara lättare och få vård. Och att det ska vara mindre köer. Vi vill att man ska ha tillgång till privata vårder.

Varför ska man rösta på er?

- För vi är det mest liberala partiet.

 

Varför blev du politiker?

- Det är lättare att påverka då och folkpartiet har bästa politiken.

 

Hur länge har du jobbat med politik?

- Jag har inte varit anställd, men jag har varit medlem i sju år.


Kommentarer
Postat av: Rosannna

Mycket intressant ;)

2010-09-13 @ 20:52:12
URL: http://rosannasrost.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag håller med, mycket intressant, och välskrivet! Visste ni att Ingvar som ni intervjuat för Kristdemokraterna faktiskt har jobbat på Skiljeboskolan?

2010-09-14 @ 22:41:25
URL: http://nineinc.blogg.se/
Postat av: Caroline

Ja de visste vi, han berättade de när vi stod där och bad oss hälsa till Håkan haha :)

2010-09-15 @ 08:31:35
URL: http://carolinegustafssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0